13 czerwca 2009 roku - wycieczka do Łańcuta

Dnia 13 czerwca 2009r. uczestnicy projektu "Poznaję Podkarpacie - mój region" pod opieką nauczycieli:
p. Teresy Sikory, p. Kazimiery Dudek, p. Anny Kuliga oraz p. Stanisława Janowskiego udali się na wycieczkę do przepięknego, jedynego w swoim rodzaju muzeum - Zamku w Łańcucie.
         Po godzinnej podróży byliśmy na miejscu - powitały nas, widoczne już z daleka, mury naszego celu - rezydencji pałacowej w Łańcucie. Po zaparkowaniu autokaru skierowaliśmy się ku okazałej bramie głównej. Przewodnik czekał już na nas, więc od razu skierowaliśmy się do wejścia, podziwiając jednocześnie zachwycające ogrody pałacowe. Udaliśmy się do długiego korytarza, aby zaraz skręcić w część mieszkalną zamku. Jednak przed ujrzeniem konkretnego pomieszczenia, przewodnik zatrzymał się i opowiedział nam historię tego miejsca. Dowiedzieliśmy się, że Łańcut został założony w XIV wieku przez króla Kazimierza Wielkiego. Jego kolejnymi właścicielami były wielkie rody polskie. Zamek został wzniesiony w latach 1629-1641 dla Stanisława Lubomirskiego. Początkowo był średniej wielkości nowoczesną rezydencją, jednak przez liczne przebudowy w II połowie XVIII wieku stał się rezydencją pałacową otoczoną systemem fortyfikacji bastionowych. Obecnie rezydencja łańcucka jest znaczącym muzeum wnętrz mieszkalnych oraz powozów konnych.
         Po wysłuchaniu barwnych opowieści przewodnika udaliśmy się, aby zwiedzić cały pałac. Pierwsza naszym oczom ukazała się Wielka Sień, następnie Sala pod Stropem. Później korytarzem zachodnim udaliśmy się, aby zobaczyć salony i prywatne sypialnie. Wszystkie wnętrza zachwycały bogactwem zdobień i przestronnością. Następnie zobaczyliśmy biblioteką pełną różnych książek, a na koniec przepiękną, olbrzymią salę balową z ogromnymi kryształowymi żyrandolami. Potem dokładnie obejrzeliśmy zachwycające ogrody oraz interesującą kolekcję pojazdów konnych.